14 jan 2020
Boekbespreking bij Karmac Bibliotheek over 'Maan en Zon'

Boekbespreking van de leeskring Broek in Waterland
Titel boek: Maan en Zon
Auteur: Brijs, Stefan
Verslag gemaakt door Henk Ekker

Een vrolijke omslag van een heldergele kaft met daarop een spiksplinternieuwe auto (een Dodge Matador voor de liefhebbers) lijkt een vrolijk verhaal te beloven. Niets is minder waar. In deze generatieroman gaan 3 geslachten ten onder: Opa Roy aan eigenwijsheid en grootheidswaanzin, vader Max aan twijfelmoedigheid en verdriet, zoon Sonny aan de verlokkingen van geld en drugs. Het is Max die uiteindelijk probeert te redden wat er te redden valt aan het leven van Sonny, maar hij bekoopt dat streven met zijn eigen dood in het criminele circuit van Amsterdam.

Curaçao, 1961. Op een septemberochtend laat taxichauffeur Roy Tromp zijn twaalfjarige zoon Max achter in de klas van broeder Daniel. Max blijkt een talentvolle jongen die ervan droomt om onderwijzer te worden. Broeder Daniel, zelf een kind van het eiland, wil hem daarbij helpen. Veertig jaar later is er van die droom niets terechtgekomen en vertrekt Max onverwacht naar Nederland, misschien wel voorgoed. Tijdens een doorwaakte nacht denkt broeder Daniel terug aan zijn bijzondere band met de familie Tromp. Tegen de achtergrond van een gemeenschap die gevangen is tussen traditie en vernieuwing, tussen vroeger en nu, is Maan en zon een generatieroman over afkomst en armoede, eer en bedrog – een verhaal over vaders en zonen en de ziel van een eiland.

Stefan Brijs werd geboren op 29 december 1969 in Genk (Belgisch-Limburg), waar hij ook jarenlang woonde en naar school ging. In 1990 studeerde hij af als onderwijzer en begon als opvoeder aan zijn vroegere middelbare school te werken. Van 1994 tot 1997 woonde hij in Zonhoven, daarna vestigde hij zich opnieuw in Genk. Sinds 1999 schrijft Stefan Brijs voltijds – hij had op dat ogenblik drie boeken gepubliceerd en verscheidene essays en recensies geschreven voor de boekenbijlagen van De Morgen en De Standaard. In 2003 verhuisde hij naar het platteland van Koningshooikt, niet ver van het stadje Lier in de provincie Antwerpen. Tien jaar later verruilde hij België voor het diepe zuiden van Spanje. Zijn oeuvre is indrukwekkend met wellicht als hoogtepunt De engelenmaker uit 2005. "De engelenmaker' van Stefan Brijs is een verhaal over geloof en wetenschap, werkelijkheid en verbeelding, macht en onmacht, zin en onzin. Een roman waarin iedereen naar de waarheid op zoek is en uiteindelijk alleen zijn eigen waarheid vindt en gelooft.

Broek in Waterland 14-01-2020 Henk Ekker

Maan en zon