3 feb 2020
Boekbespreking bij Karmac Bibliotheek over 'Grand Hotel Europa'

Boekbespreking van de leeskring Broek in Waterland
Titel boek: Grand Hotel Europa
Auteur: Pfeijffer, Ilja Leonard
Verslag gemaakt door Henk Ekker

Grand Hotel Europa’ is een roman over de verloedering van Europa. Dus over Europa, dat fotogenieke maar vermolmde continent, over het alles consumerende en verterende toerisme, over asielzoekers, over de elite, over klimaatcrisis, over liefde, over de wereld van nu.

Er zijn twee hoofdthema's, keerzijden van één medaille. Allereerst het massatoerisme dat juist door zijn belangstelling voor de Oude Wereld die Oude Wereld aantast oftewel: “Toerisme vernietigt waardoor het wordt aangetrokken.” Het andere verhaal is dat van de asielzoekers, ook op zoek naar Europa, maar niet om er geld uit te geven maar om er geld te zoeken. Symbool daarvoor is de piccolo van Grand Hotel Europa, Abdul, uit Afrika gevlucht met een vluchtverhaal dat zo sterk op het klassieke verhaal van Aeneas. Rond deze kern van toerisme uit het Noorden en asielzoekers uit het Zuiden spelen zich verschillende verhalen af, de liefde van Ilja voor de mooie, scherpzinnige Clio, een Dan Brownachtige zoektocht naar een verloren schilderij van Caravaggio, een vaderlandse documentaire over Pfeijffer die in het honderd loopt, allemaal schitterend beschreven en ook nogal hilarisch. Ook wel erg barok, je moet van details houden, anders is dit boek te langdradig.
Er zit veel erotiek in het boek voornamelijk tussen Ilja en Clio. De beschrijvingen ervan zijn gedetailleerd. Maar er wordt ook veel gezegd, veel geconfronteerd. Zo zijn de ruzies tussen Ilja en Clio verbale hoogstandjes waarin je voelt hoezeer het welbespraakte verweer van hoofdpersoon Pfeijffer het telkens aflegt tegen de felle, rake pijlen van Clio en het is haast jammer dat aan het eind de relatie uiteen spat niet vanwege zo’n briljant beschreven ruzie maar vanwege het banale feit dat kunsthistorica Clio een baantje in Abu Dhabi aanneemt waar ze een nieuw nep-Europees museum bouwen. Het boek is filosofisch en lijkt wat ouderwets maar dat komt ook omdat het een protest vormt, een soort verzet,  tegen de moderne tijd.

Broek in Waterland, 27-01-2020
Henk Ekker

Klik op de afbeelding voor een groter formaat