Boekbespreking bij Karmac Bibliotheek over 'Foon'

Boekbespreking van de leeskring Broek in Waterland
Titel boek: Foon
Auteur: Moor, Marente de
Verslag gemaakt door Henk Ekker

Als je van bloemrijke sprookjes houdt, moet je dit boek zeker lezen. Het is zo geschreven dat je werkelijkheid en fantasie niet uit elkaar kan houden.
Marente de Moor (1972) komt uit een kunstenaarsfamilie, haar moeder is ook schrijfster, haar vader beeldhouwer, net als haar oudere zus. Vanuit haar geboorteplaats Bussum had Marente al een grote belangstelling voor Rusland. Ze ging als 18-jarige al naar een communistisch jeugdkamp in de Sovjet-Unie, en studeerde Ruslandkunde in Amsterdam. Vanaf 1991 woonde ze acht jaar in Rusland, ging naar de theaterschool en werkte bij de Peterburgse televisie. Ze schreef columns voor De Groene Amsterdammer, die in 1999 werden uitgegeven als Peterburgse Vertellingen. Voor verschillende romans en verhalenbundels kreeg ze diverse prijzen en FOON werd in 2019 bekroond met de Jan Wolkers Prijs en de F. Bordewijkprijs.

In FOON klinkt er vaak een geheimzinnig geluid. Het wekt soms angst op en verbijstering en verwondering. Je komt er in het boek niet echt achter wat voor geluid het is. Ja het achtergrondgeluid van het leven, dat zou het kunnen zijn. In een dicht oerbos bij St. Petersburg wonen Nadja en haar oudere man Lev. Zij vindt dat het zijn schuld is dat zij leven in de beroerde toestand daar op die afgezonderde plek.
Tijdens het hele verhaal ben je sprookjesachtig aan het raden welk geheim er nu weer speelt in het leven van vooral Nadja. Ze heeft kinderen die om onbegrijpelijke redenen uit het vizier zijn geraakt. Er zijn Russische beren waar zij voor zorgt en er is de fantasiefiguur van een treinmachinist die niet bestaat. Toch is Nadja voortdurend met hem in gesprek en beleeft zij een liefde mee, ware het niet dat hij nooit op komt dagen. Er rijden daar in de omgeving in het geheel geen treinen. Drank speelt een grote rol op die plek en in het bijzonder bij Nadja. De wodka vloeit rijkelijk.

Veel prachtige poëtische zinnen vullen het boek. Treffende beschrijvingen, waardoor het boek een kunstwerk wordt.
Heb jij al uit de hemel iets gehoord? Dat wil zeggen 'Grote Geluiden'' de muziek van de kosmos, de foon, de achtergrondruis van het leven?
Als je je gewonnen geeft aan de geheime taal en beeldenrijkdom van Marente de Moor, dan beleef je prachtige momenten met deze bloemrijke roman.