20 feb 2019
Boekbespreking bij Karmac Bibliotheek over 'De Trooster'

Boekbespreking van de leeskring Broek in Waterland
Titel boek: De Trooster
Auteur: Gerritsen, Esther
Verslag gemaakt door Henk Ekker

De lezers van Trouw hebben ‘De trooster’ van Esther Gerritsen gekozen als mooiste boek van 2018. Deze Paasroman gaat over een conciërge in een klooster die, mismaakt en een bekeerling bovendien, tussen de kloosterlingen een eeuwige buitenstaander blijft. Dan komt er een wereldse figuur, een gevallen staatssecretaris, op retraite, genaamd Henry. Die overtuigt de stuurse Jacob vriendschap te sluiten. Jacob stelt zich met moeite open, maar blijkt uiteindelijk bereid om, als Jezus, de zonde van deze politicus op zich te nemen. Jacobs liefde wordt daarbij op de proef gesteld.

Het boek leest zeer makkelijk weg. Het heeft een heldere taal, gaat de diepte in en heeft mooie ontroerende  dialogen. Het boek was ook genomineerd als theologisch boek van het jaar 2018 (die prijs ging uiteindelijk naar ‘God en ik’ van Alain Verheij). ‘De trooster’ was voor Gerritsen ook een verkoopsucces: niet eerder verkocht een boek van haar zo goed.

In het boek wordt je meegenomen door de geloofservaringen van Jacob. Esther Gerritsen heeft de roman gesitueerd rond Pasen, waardoor de eenzaamheid van Witte Donderdag, het lijden van Goede Vrijdag, de wederopstanding met Pasen vol zondebesef en vooral ook vergeving centraal staan. Grote woorden die normaal abstract blijven, maar juist omdat de leek Jacob de verhalen duidt voor Henry gaan leven. ‘Die verhalen te mogen vertellen aan een onwetende is ze opnieuw scheppen.’

Wie in het boek nu eigenlijk de bedoelde trooster is blijft in het midden. Er zijn zeker 4 personen die je als 'de trooster' zou kunnen aanmerken.

Henk Ekker, Leeskring Broek in Waterland
Februari 2019