Boekbespreking met de leeskring in Broek in Waterland
Titel boek: Het tegenovergestelde van een mens
Auteur: Lieke Marsman
Verslag gemaakt door: Henk Ekker

Lieke Marsman, het tegenovergestelde van een mens

Aforisme 1. Het verschil is een getal dat niet eens deelbaar is door zichzelf. Deelde je het toch, dan kwam je altijd uit op meer dan 1, nee minder.
Aforisme 2. Het verschil tussen twee tegenpolen is logisch gezien de dingen die aan de tegenpolen ongelijk zijn maar niet tegengesteld, oftewel alles.

Wie van dit soort spreuken houdt of er zelfs van geniet, kan in het boek van Marsman goed terecht. Wie ze niet begrijpt of denkt waar gaat dit over, kan bij het lezen van haar boek best eens moeten gapen of in slaap vallen.

Een woordkunstenares wordt Lieke Marsman (1990) wel genoemd. Maar daardoor ook is het boek soms ingewikkeld. Dat kan leiden tot saaiheid of tot juist een uitdaging om verder te lezen. Wat ze doet in dit boek is het door elkaar weven van twee verschillende thema's. Enerzijds de liefde van de hoofdpersoon van het verhaal, Ida, voor haar vriendin Robin. En het andere thema is de klimaatverandering die de wereld te gronde zal richten. Dat is evenwel het resultaat en gevolg van het handelen van de mens, die in het nieuw aangebroken tijdperk op aarde, het Antropoceen, meent als opperkoning boven de hele werkelijkheid te staan. Niet rekening hoeft te houden met dieren, bomen, planten. Het gaat alleen om de mens.

Het avontuur waar Ida in het boek zich in begeeft speelt zich af in Italië. Daar is een stuwdam die op springen staat. Er moet worden gehandeld. Maar de mens is nu te laat. Aan het einde van het verhaal breekt de dam dan toch kapot en de lieve vriendin van Ida komt daarbij om het leven. Tragisch juist op de dag dat Robin de relatie met Ida had beëindigd.

Een nieuw genre roman hebben we in dit boek. Een verhaal over twee vrouwen, door elkaar gemengd met de oproep om iets te doen tegen de klimaatverandering. Het is dus een geëngageerde roman. We moeten afwachten of dat een genre is dat de lezers graag blijven lezen. Intussen heeft het in de leeskring Broek in Waterland enthousiaste lezers opgeleverd, naast enkelen die het maar saai vonden. Het leverde een mooi gesprek op, waaraan ieder meedeed.

Lieke Marsman